środa, 22 czerwca 2016

Uwaga na Tramal

Każdy kto przeglądał tego bloga orientuje się, ż dorastałem z problemem alkoholowym ojca. Ciągi opilcze, awantury jego cierpienia i częste odtrucia zaburzały mi życie. Nie mogłem skupić się na nauce, rozwijaniu zainteresowań, ponieważ musiałem przeżywać, czy ojciec wróci pijany, czy będzie agresywny itd. Ubocznym skutkiem tej sytuacji stałem się poniekąd specjalistą w pewnych aspektach związanych z alkoholizmem. Zostało mi do dziś, że interesuję się tym problemem.

Uzależnienia krzyżowe i mieszane.
O zespole zależności mieszanej mówimy gdy  osoba jest zależna od co najmniej dwóch środków psychoaktywnych. Rekordziści potrafią ciągami przyjmować kilka narkotyków, alkohol i kilka leków.
Natomiast uzależnienie krzyżowe wynika z tego, ze możliwe jest aby kilka substancji psychoaktywnych miało podobne działanie na mózg i wywoływało podobne efekty po użyciu.
Dobrym przykładem substancji działających podobnie i mogących wywołać uzależnienie krzyżowe są: alkohol, opiaty i benzodiazepiny.  Wszystkie one wspólnie poprzez oddziaływanie na receptory opiatowe i GABA w mózgu w małych dawkach potrafią wywołać psychostymulację a w dużych działają uspokajająco i depresyjnie na CSN. Z reguły osoba zależna podąża od substancji słabiej działających do tych o silniejszym efekcie euforyzującym. Jednak zdarzają się wyjątki i sytuacje odwrotne np. w przypadku wtórnego spadku tolerancji.

Z popularnych środków psychoaktywnych taki mariaż mogący wywołać uzależnienie krzyżowe i mieszane wymienić należy Alkohol i Tramal.


Gdy alkoholik, szczególnie gdy odczuwa objawy zespołu odstawiennego przyjmie Tramadol, natychmiast odczuje jego "kojący" wpływ. Kolejne dawki dość szybko wywołają uzależnienie na drodze opisanego mechanizmu krzyżowego.

Niestety gdy osoba należy już do grupy z rozpoznaniem F19 czyli zespołu zależności mieszanej pojawiają sie dodatkowe trudności w jej leczeniu.
Po pierwsze nie każdy oddział terapeutyczny ma ofertę dla takich pacjentów. Po drugie detoksykacja takich osób wymaga od personelu medycznego specyficznych umiejętności. Placówka podejmująca się terapii musi posiadać doświadczenie zarówno w detoksykacji opiatowej jak i alkoholowej. Nie każdy lekarz postarał się o możliwość ordynowania przeciwbólowych leków z grupy opiatów. A tzw. detoks opiatowy polega głównie na objawowym stosowaniu Buprenorfiny lub Methadonu, przynajmniej przez pierwszych kilka dni terapii.

U pacjentów z takim problemem częściej dochodzi do bardziej nasilonych zmian osobowości i zaburzeń krytycyzmu. W związku z tym wymagają większej ilości pracy terapeutycznej, czasu na leczenie.
Niestety podwójne uzależnienie od alkoholu i opiatów wiąże się również z większymi stratami oraz zdecydowanie wyższą śmiertelnością.
moja inspiracja


7 komentarzy:

  1. Bardzo fajnie napisane. Pozdrawiam serdecznie !

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem pod wrażeniem. Bardzo fajny artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja nie miałam nigdy problemu z alkoholem, ale na pewno są różne sposoby aby wyjść z tego uzależnienia. Z tego co mi wiadomo to bardzo dobre efekty uzyskuje się po detoksykacji alkoholowej https://detoksfenix.pl/uslugi/detoks-alkoholowy/ więc na pewno warto jest się poddać takim zabiegom.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawie opisany temat. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Fajnie to wszystko zostało tu opisane.

    OdpowiedzUsuń
  6. W obecnych czasach, kiedy wiele usług przenosi się do internetu, pomoc psychologiczna online staje się coraz bardziej popularna. Jest to wygodne rozwiązanie dla osób ceniących sobie dyskrecję i komfort. Dzięki https://psycholog-ms.pl/psycholog-online/ mogłem skorzystać z profesjonalnej pomocy bez wychodzenia z domu.

    OdpowiedzUsuń